26 februari 2008

Försäljningsknep

Det finns ju mängder av olika försäljningsknep som försäljare/butiker använder sig av för att "lura" på oss så dyra produkter som möjligt. De flesta av oss känner till "mjölken-längst-in-i-butiken-dilemmat", "ständiga kampanjpriser" och "flerpack", men ändå så går vi på det!

Sedan finns det ju mängder av andra knep som många kanske aldrig riktigt har tänkt på. Min marknadsföringslärare berättade om ett knep som träffade mitt i prick på iallafall mig!

När vi kommer till en sportaffär för att handla ett par nya jogginskor så tar försäljaren fram ett par skor för 900 kr och ett par för 500 kr. Vi kollar på skorna och känner att 900 kr låter lite mycket och att 500 mer låter som ett lagomt belopp för de nya skorna.

Men då tar försäljaren fram en till sko som kostar 2900, en sk. deluxe-sko, och beskriver alla dess fördelar. Och helt plötsligt förändrars vår referenspunkt, nu låter helt plötsligt inte skon för 900 kr lika dyr längre. Och vi börjar istället fundera över att den skon som är så billig som 500 kr är nog av dålig kvalite, och det är nog bättre vi kostar på oss en lite bättre sko (den för 900). Vi kan med gott samvete kosta på oss denna eftersom vi ju vill vårda våra fötter samt att vi ju varit förnuftiga och inte köpt den dyraste skon!

Någon som känner igen sig?

När jag hörde det här exemplet så tänkte jag direkt på alla hästägare som ratar Börjes-täcken eftersom de är allt för billiga (=troligen dålig kvalité) samt avstår ifrån Rambo-täckena (=känns oförnuftigt att lägga ut så mycket pengar) och istället köper ett täcke från Hööks. Dyrare än Börjes (vilket borde betyda högre kvalite?!) men ändock mycket billigare än Rambo´s täcken. Känner mängder av människor som tänker på detta sätt!!

Kan själv erkänna att jag fallit in i den tankebanan några gånger helt utan att reflektera över det.

Försäljare och marknadsförare är helt enkelt proffs på det de gör så det är ju helt naturligt att vi "vanliga konsumenter" faller i deras fällor då och då!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men nu vet jag ju hur jag ska sälja skor då jag jobbar ;)

ansj sa...

haha ja det stämmer riktigt bra ;P tänk så lättlurad man är =)
Tack för kommentaren! =)